OK
Warsztaty
Odchudzaj się z głową ! ! !
Odchudzaj się z głową ! ! !
01.09.2013
Naukowcy wiedzą coraz więcej o odchudzaniu. To dzięki nim, możemy poszerzać swoją wiedzę w tej kwestii. Poniżej prezentuje jedynie przedsmak tego, co przygotowali dla nas autorzy filmy „10 rzeczy, których nie wiecie o odchudzaniu”. Zapraszam do lektury i na film.
  • Tłuszcz trzewny, który stosunkowo często występuję u mężczyzn to ten, który  otacza narządy wewnętrzne, tj. nerki, wątroba, śledziona, żołądek. Tzw. wisceralna tkanka tłuszczowa wydziela substancje niszczące naczynia krwionośne wokół serca, powodując jego choroby. Substancje te zwiększają również ryzyko zapadnięcia na raka. Tłuszcz wisceralny wydziela hormony dostające się do wątroby zaburzając jej zdolność buforowania poziomu glukozy we krwi, co prowadzi do cukrzycy typu II. Pocieszające jednak jest to, że kiedy przechodzimy na dietę i podejmujemy aktywność fizyczną, to tłuszcz trzewny jako pierwszy ulega spalaniu.

  • Wiele osób twierdzi, że najprostszą drogą do schudnięcia jest niejedzenie. Dlaczego ta teoria jest błędna? Naukowcy przeprowadzili badania dot. tego co dzieje się z mózgiem, kiedy nie jemy śniadań. Badanie trwało dwa dni. Pierwszego dnia aktywność mózgu badana była po śniadaniu, a drugie na czczo. Badanie to miało pokazać czy aktywność mózgu jest inna, gdy widzimy jedzenie nisko- i wysokokaloryczne. Wnioski? Gdy badany był syty, nie reagował na warzywa czy sałatki, ani na słodkie ciastka czy tłuste frytki. Jednak gdy badany był głodny część jego mózgu była bardzo aktywna wtedy, kiedy zobaczył kaloryczne, słodkie pączki. Sałatka nie wzbudziła takich reakcji. Jeśli nie zjemy śniadania jesteśmy głodni, mózg domaga się wysokokalorycznej żywności. To reakcja na silny bodziec wywołany hormonem: greliną. Gdy żołądek jest pusty grelina wysyła do mózgu wiadomość „napełnij mnie”, a to powoduje chęć zjedzenia tłustych, słodkich potraw. Siła woli niestety nie ma tu nic do rzeczy, bo mózg robi wszystko, żebyśmy wybrali wysokokaloryczne jedzenie.

  • Jak jeść mniej bez większego wysiłku? Naukowcy udowodnili, ze jedząc posiłki na mniejszym talerzu możemy zjeść nawet o 25% mniej, niż na tradycyjnym dużym obiadowym talerzu.

  • Często, odpowiedzią na nadwagę czy otyłość jest – jak nam się wydaje - wolna przemiana materii. Niestety najczęściej tak nie jest.  Statystyki wskazują, że wszyscy zjadamy o 50% więcej niż sądzimy. Dlaczego tak jest? Zwykle zapominamy o przegryzkach, słodkich napojach i tłustych sosach. Wielu z nas uważa, ze zdrowe jedzenie się nie liczy, a niestety i ono bywa kaloryczne.

  • Żywność bogata w białko zaspokaja głód na dłużej. Dlaczego? Naukowcy odkryli sposób, w jaki białka zaspokajają głód. Jedzenie przechodząc przez układ trawienny powoduje wydzielanie peptydu YY. Gdy peptyd YY dociera do mózgu tłumi sygnał głodu, dlatego czujemy się syci. Naukowcy dowiedli, że proteiny wyzwalają najwięcej peptydu YY.

  • Przechodząc na dietę, często rezygnujemy z mleka, serów, masła i jogurtów ze względu na tłuszcz, to BŁĄD! To właśnie dzięki nabiałowi wchłaniamy mniej tłuszczu z pożywienia. Eg. najnowszych badań, wapń pochodzący z nabiału, wiąże cząsteczki tłuszczu w jedzeniu tworząc w jelicie cienkim substancję o konsystencji mydła, której nie wchłaniamy. Wapń i tłuszcz po prostu przez nas przechodzą. To oznacza, że tłuszcz zamiast lądować na boczkach, zostaje wydalony.

  • Co to jest efekt „after burn”? Organizm wykorzystuje dwa rodzaje paliwa: węglowodany i tłuszcze. Podczas treningu mięśnie korzystają z węglowodanów, bo organizmowi łatwiej je spalić. Po treningu poziom węglowodanów jest niski, a jego odbudowa potrwa całą dobę. W tym czasie organizm może spalać tłuszcz, abyśmy mogli chodzić, rozmawiać czy nawet spać. Zatem tłuszcz spalony na treningu jest nieistotny, liczy się ten spalony po, czyli efekt „after burn”. Wówczas spalamy znacznie więcej tłuszczu, niż w czasie samego wysiłku.

Cały film możecie zobaczyć po zalogowaniu, na: https://www.facebook.com/DietetyczneInspiracje